Proste marketing

Nie, že by sme pochybovali, že netušíte čo je marketing, ale rozhodli sme sa túto tému uchopiť trochu inak. Naša kolegyňa, emancipovaná žena sa pustila do rozpravy čo je marketing a prečo je dôležitý. A tak sme nechali voľnú ruku...

Ako tvor spoločenský, rád sa socializujúci, neustále stretávam a spoznávam množstvo ľudí. V prípade, že sa vzájomné spoznávanie a komunikácia dostávajú hlbšie a prechádzame aj témou práca/zamestnanie, pri otázke čo robím, čo je mojím povolaním, je mi v 90% prípadov jasné, že jednovetová odpoveď dostatočná nebude. Vždy to s nádejou skúsim najskôr stručne a výstižne – marketér/ markeťák/marketingový pracovník,... a tak podobne, no v tých spomínaných 90% mi je z výrazov tvárí mojich nových známych, lepších známych, či nebodaj budúcich kamarátov jasné, že táto odpoveď ich zďaleka neuspokojila. Dožadujú sa vysvetlenia, opisu, príkladov.

A tak môžem odvážne konštatovať, že väčšina ľudí vlastne vôbec, alebo takmer vôbec nevie, čo ten marketing vlastne je. Tak len jednoduchý príklad. Taký zo života. Možno by som sa pár jedincov mohla dotknúť, no vo svojom praktickom príklade som si za  (marketingový) produkt vybrala ženy.

Žena je jednoduchá krehká bytosť s určitými inteligentnými a charakterovými vlastnosťami. Avšak po svete behá približne 3 a pol miliardy veľmi podobných produktov, ktoré ponúkajú to isté. Aby sme sa dostali  do problematiky  z teoretického hľadiska, produkt sa skladá z troch vrstiev – jadro, rozšírený produkt, obal. Môžeme povedať, že jadro produktu spĺňa celá naša spomínaná množina – keďže všetky ženy ponúkajú v základe to isté. Prvé kritérium sme teda splnili a oslovili masy.

Proste marketing očami ženy

Zákazník zaujímajúci sa o náš produkt – ženu sa ďalej zaujíma o to, aké vymoženosti má a aké ďalšie pridané hodnoty ponúka. Tu žena dokáže osloviť svojimi názormi, vedomosťami, skúsenosťami alebo schopnosťou vziať do ruky skrutkovač a niečo v domácnosti prikrútiť. Ak sa už zákazník rozhoduje o kúpe produktu, zvažuje tiež záruky, ktoré mu produkt poskytuje do budúcnosti. V tejto fáze môžeme hovoriť o ďalšej časti – rozšírenom produkte. Povedané aj inak – náš produkt sa prezentuje po kvalitatívnej stránke. Samozrejme keďže sme tvory rôznorodé, každý vníma kvalitu inak a pre každého je synonymum kvality niečo iné (ach tá dokonalá matka príroda,.. J). V tomto momente sa tak naša základná množina produktov v závislosti od rôznych filtrov (každý preferuje iné vlastnosti rozšíreného produktu), zužuje. Množina je zúžená, isté ženy filtrom prešli, ale náš zákazník stále hľadá. Potrebuje totiž iba jeden produkt (TÚ PRAVÚ).

 A tak, ženy, ktoré sa dostali už sem, čaká ešte jedna, najdôležitejšia úloha. Vyzdvihnúť všetky plusy a možno trošku bagatelizovať drobné nedostatky. V najlepšom prípade ich dokonca premeniť na tromfy.  Žena sa teda nahodí do pekných handier, upraví si vlasy, spraví make-up, zvolí vhodný rúž. Pretože ste to už aj vy určite niekde počuli alebo čítali – obal predáva. V tomto prípade žena vstupuje na trh s výborným obalom, ktorý dokáže zaujať nejedného zákazníka zaujímajúceho sa o produkt (muža).  Obal síce nie je rozhodujúci (aspoň u väčšiny mužov to tak veríme, že nefunguje,...), ale je jedným zo základných faktorov pri KONEČNOM rozhodovaní sa o kúpe. Pekný obal priťahujúci pozornosť, lichotivý, ktorý keď sa majiteľ so svojím produktom prechádza po meste, či inom verejnom priestranstve, púta pohľady okoloidúcich, je práve to, čo majiteľovi robí radosť, lichotí, imponuje (prípadne zdvíha ego). A to je v poslednom rozhodovacom kole, do ktorého sa dostali kvalitatívne rovnaké produkty, práve to rozhodujúce. 

Obal, jeho prevedenie, prezentácia, vyzdvihnutie kvalít a pozitív je jednou z úloh marketingu. Do akého obalu náš produkt zabalíme, ako ho previažeme, či použijeme stuhu, mašľu, akú veľkú a farebnú,..atď. TO VŠETKO JE MARKETING. To dobré a kvalitné vhodne dozdobuje, vyzdvihnuje prezentuje. Na tortu pridáva čerešničku. Vybrané produkty tlačí na vrchol kopca, z ktorého sa vynímajú nad všetkými ostatnými, ktoré cez filter pod kopcom neprešli...

Veríme, že aj markeťáci sa dopracovali až na koniec článku a laikom bude marketing bližší a pochopia našu prácu o čosi viac. Ďakujeme za článok Miša!

 


Zdroj:freepik.com

Autor: Jenny